Így takaríthatja meg egy bevásárlóközpont a digitális reklámok energiafogyasztásának 50%-át (és felejtheti el 5 évre a problémát)

HAVASI ZOLTÁN

MOHAnet Zrt.

A MOHAnet alapítója, IoT szakértő

Ha reggel elindulunk otthonról, kikapcsoljuk a tévét, a kávéfőzőt, ha este az irodát hagyjuk el, kikapcsoljuk a számítógépeket, lekapcsoljuk a villanyt. Logika diktálta rutin ez, hisz ha minden elektromos eszközt folyamatosan bekapcsolva hagynánk, komolyan növelnénk a villanyszámlát, csökkentenénk az eszközök élettartamát, nem mellesleg kockázata is van a felügyelet nélkül üzemelő eszközöknek.


Ha viszont egy bevásárlóközpontba belépünk a nyitvatartási idő után, más kép fogad, mint amit ez alapján várunk. A világítás persze le lesz kapcsolva, az üzletek zárva – viszont digitális reklámtáblák, displayek, információs terminálok tucatjaival találkozunk majd, melyek az üres térnek is töretlenül világítanak.


Miért nem kapcsoljuk le egyszerűen éjszakára a reklámokat, és spórolunk az üzemeltetésen?


A teljes épületet nyilván nem áramtalaníthatjuk, a bent elhelyezett konnektorokról üzemelő egységeket pedig nem tudjuk külön hálózatra kapcsolni, így a manuális megoldás maradna: minden este egyenként le-, majd reggel felkapcsoljuk őket.



Alább részletes problémaleírással és néhány számítással mutatjuk be, az Instant GSM konnektor hogyan oldja fel ezt a problémát, és pontosan hogyan és mennyire teszi könnyebbé az üzemeltetők életét. De ha csak a konklúziók érdekelnek, íme egy gyors összegzés: Egyetlen display vagy információs terminál felesleges (nyitvatartási időn kívüli) üzemeltetése 5 év alatt akár 700 000 feleslegesen elköltött forintot jelent. Több tucat vagy több száz ilyen eszköz esetén már több tízmillióról beszélünk. Ha alkalmazottakkal elvégeztetjük a reggeli és esti ki-bekapcsolást, ugyanennyi idő alatt több ezer munkaórát pazaroltatunk el 1-2 perces, automatizálható feladatokra. Ha viszont GSM konnektort használunk, már egy 40 display reklámot üzemeltető pláza is több, mint 30 millió forintot takaríthat meg a villanyszámlán 5 év alatt. A több ezer munkaóra szintén megtakarítható, mivel a GSM konnektorok egy helyről vezérelhetőek, és automatizáltak is. Összességében egyetlen display már 2 hónap alatt visszahozza a költségét, miközben 5 évig problémamentesen, stabil netkapcsolattal üzemel. És most térjünk rá a részletekre…Alább részletes problémaleírással és néhány számítással mutatjuk be, az Instant GSM konnektor hogyan oldja fel ezt a problémát, és pontosan hogyan és mennyire teszi könnyebbé az üzemeltetők életét. De ha csak a konklúziók érdekelnek, íme egy gyors összegzés: Egyetlen display vagy információs terminál felesleges (nyitvatartási időn kívüli) üzemeltetése 5 év alatt akár 700 000 feleslegesen elköltött forintot jelent. Több tucat vagy több száz ilyen eszköz esetén már több tízmillióról beszélünk. Ha alkalmazottakkal elvégeztetjük a reggeli és esti ki-bekapcsolást, ugyanennyi idő alatt több ezer munkaórát pazaroltatunk el 1-2 perces, automatizálható feladatokra. Ha viszont GSM konnektort használunk, már egy 40 display reklámot üzemeltető pláza is több, mint 30 millió forintot takaríthat meg a villanyszámlán 5 év alatt. A több ezer munkaóra szintén megtakarítható, mivel a GSM konnektorok egy helyről vezérelhetőek, és automatizáltak is. Összességében egyetlen display már 2 hónap alatt visszahozza a költségét, miközben 5 évig problémamentesen, stabil netkapcsolattal üzemel. És most térjünk rá a részletekre…

Nézzünk egy konkrét példát és számoljunk.


Hogy konkrét példánk legyen, leültünk beszélgetni egy pesti, külvárosi bevásárlóközpont vezetőjével.


Náluk most megközelítőleg 40 álló LED-es display van kihelyezve, amelyek 0-24 üzemelnek.


Tegyük fel, hogy valakinek feladatként kiadjuk, hogy ezeket minden este áramtalanítsa, majd minden reggel helyezze üzembe. Mondjuk, hogy minden eszköznél átlagosan 2 percet szán arra, hogy odaséltáljon, biztonságosan ki- vagy bekapcsolja azt, meggyőződjön a megfelelő működéséről.


Máris van egy olyan alkalmazottunk, aki napi több mint 2,5 órában semmi mást nem csinál, csak digitális reklámfelületeket kapcsolgat. Kinek az idejéből vesszük el ezt az időt? Esetleg alkalmazunk valakit csak azért, hogy minden nap kapcsolgassa a reklámokat?


Mi a helyzet, ha nem 40 display-ről beszélünk, hanem egy nagyságrenddel több reklámról és terminálról egy nagyobb alapterületű bevásárlóközpontban?


A konklúzió az, hogy az eszközök inkább maradnak bekapcsolva, mert a manuális megoldás önmagában vesződséges és költséges lenne.



Mennyibe kerül ez pontosan?



Egy kicsit most számolni fogunk.


A displayek általánosan 1000-1200 Watt teljesítményt igényelnek folyamatos üzemben. Egy kilowattóra jelenleg 36 forintba kerül, becsüljük úgy, hogy óránként ennyibe kerül egyetlen display üzemeltetése.


A legtöbb pláza reggel 10-től este 21 óráig van nyitva.


Ha csak a fent említett 40 display-t folyamatosan, a nyitvatartási időn kívül is üzemben tartjuk, az nagyjából napi 34 560 forintba kerül.


Ha a displayt reggel 9 órakor GSM konnektoron keresztül időprogram szerint automatizáltan bekapcsoljuk, majd este 9 órakor ugyan így kikapcsoljuk, akkor naponta 12 óra áramfogyasztást takaríthatunk meg vele, a 40 display esetén ez 17 280 forint – az eddigi költség fele.


Egyetlen GSM konnektor 24 990 forintba kerül. Egy display esetén a megtakarított áramfogyasztás 30 nap alatt 12 960 forintot takarít meg. Vagyis: 2 hónap alatt már visszahozta az árát.


A GSM konnektor viszont hosszú távra van tervezve, kifejezetten azért adjuk csomagban, hogy legalább 5 évig gyakorlatilag ne kelljen hozzányúlni. Ha csak ezt az 5 költség- és gondozásmentes évet vesszük, az azt jelenti, hogy


  • Egyetlen display üzemeltetése 5 év alatt 736 410 forinttal lesz olcsóbb (beleszámolva a konnektor árát is).
  • 40 display-re vetítve ez 30 536 400 forint, amit bérekre, fejlesztésre, új eszköz vásárlására fordíthat az üzemeltető.

Az idő is pénz


Térjünk vissza egy pillanatra a nyitvatartási időre, mert itt jön be a képbe az elektronikus eszközök élettartama.


Mondjuk, hogy csak akkor üzemeltetünk egy LED reklámot, amikor annak értelme is van, mert a látogatók látják, elsétálnak mellette, tehát nyitvatartási időn belül. Ez évi ~4000 órás üzemidőt jelent. Bár az ilyen eszközökre sok gyártó 100 ezer óra feletti élettartamot vállal (legalábbis a LED kijelzőkre), a való világban az amortizáció miatt 10 évnél többel nem igazán érdemes számolnunk egy ilyen eszközre.


Ha viszont napi 24 óra helyett csak 12 órában üzemeltetjük az eszközöket, az élettartam abszolút időben nézve megduplázódik, vagyis az új eszközök beszerzésén szintén spórol az üzemeltető. Megduplázott élettartamnál egy teljes beszerzési árat.


Több száz reklám, egyetlen gombnyomás


Ha eljutottunk odáig, hogy minden digitális reklámnál, információs terminálnál és hasonló eszköznél GSM konnektort telepítettünk (ehhez egyébként csak a csomagban található konnektor kell és egy okostelefon az applikációval, a párosítás automatikusan, gyakorlatilag pillanatok alatt lezajlik Bluetooth-on keresztül), még mindig akad egy probléma.


Egyesével kapcsolgatni minden eszközt távolról is időigényes és problémás.


Ez nagyon könnyen kikerülhető több módon is.


  • Minden egyes konnektor esetén automatizálható a be- és kikapcsolás ideje, így ha a nyitvatartási időhöz igazítjuk a működését, akkor gyakorlatilag csak egyszer kell elvégeznünk a programozást és ezt követően akár több száz GSM konnektor is vezérelhető egyszerre.
  • Ha a nyitvatartás változik, vagy épp ünnepnap közeleg, az automatizmus átállítása ugyanígy néhány koppintás az applikációban.

A konklúzió: