Hogyan digitalizáljuk a polcokat az eladótérben?

Havasi Zoltán

A MOHAnet alapítója, IoT szakértő

Bejegyzés dátuma: 2021. 03. 19

A hagyományos kereskedelemben az eladótéri polcok egynegyede mindig üres. Ennek oka, hogy a személyzet nem képes valós időben követni az árukészlet fogyását. Rengeteg idő telik el, amíg észreveszik a hiányt és újra töltik a készletet. A készlethiány egyrészt rombolja a vásárlói élményt, mivel bosszúságot okoz, másrészt a gyártóknak és kereskedőknek bevételkiesést is eredményez.

A hagyományos polcok nem rendelkeznek olyan képességgel, ami valós időben jelezné a személyzetnek a feltöltés szükségességét, ezzel is megelőzve egy esetleges készlethiány kialakulását.

Az árukészlet pillanatnyi mennyiségét a termékfogyás sebessége és a feltöltés reakcióideje határozza meg. Az FMCG (gyorsan forgó fogyasztási cikkek) piac hazai és nemzetközi szereplői évek óta próbálnak javítani az árufeltöltés hatékonyabb munkaszervezésén, de valós idejű információáramlás hiányában nem tudják követni a polcok árukészletének fogyási ütemét.

A polcok digitalizációjával mérhetővé tehető a termékenkénti fogyás és az aktuális mennyiség nyomon követése és ellenőrizhető a feltöltés ideje, gyakorisága. Ha ugyanis egy termék mennyisége a kritikus darabszám alá csökken, akkor azt a digitális rendszer azonnal jelzi a raktárosnak és a feltöltő személyzetnek, hogy a hiányzó mennyiség pótlása – még a készlethiány kialakulása előtt – időben megtörténhessen.

Vagyis, a polcok digitalizációjával SKU (cikkelem) szinten…

  • nyomon követhető az árukészlet mennyisége
  • megakadályozható a készlethiány és bevételkiesés kialakulása
  • automatizálható a készletfogyás pótlása
  • ellenőrizhető a feltöltés időben történő elvégzése
  • mérhető a személyzet reakcióideje, kapacitása
  • optimalizálható a bolti választék és az egyes termékváltozatok száma
  • megtervezhető a lehető leghatékonyabb polckép
  • kiszámítható a polc jövedelmezősége a fogyás függvényében

Mire van szükség a polcok digitalizálásához?

A legtöbb kereskedelmi lánc már rendelkezik rugós áruadagolókkal, mivel az folyamatos láthatóságot és könnyű hozzáférhetőséget biztosít a benne elhelyezett termékek értékesítéséhez. Ezt a gyakorlatban úgy kell elképzelni, hogy az egyes polcok rakodófelületére egy műanyag sínpárt helyezünk, melyre csúsztatható termékelválasztókat, és azok közé pedig rugós tolóelemet rögzítünk. A digitalizálhatóság érdekében ezt az egyszerű mechanikai szerkezetet elektronikai és informatikai komponensekkel egészítjük ki. Vagyis, a rugós tolóelemek műanyag sínjébe beépítésre kerül egy olyan (facing) szenzor, ami képes a tolóelem pozícióját folyamatosan nyomon követni és az árukészlet fogyását vezetékes kapcsolaton keresztül – valós időben – jelezni. A technológia könnyen és gyorsan bevezethető, mivel az áruadagolók vezetékes kiépítése és összekapcsolása nem igényel semmilyen szaktudást. Az adagolók végében egy lengő dugó található, ami a polcok belsejében elrejtett gerincvezeték elosztóira csatlakozik. Az egyszerű felépítésnek köszönhetően bárki bármikor áttelepítheti és egy esetleges meghibásodáskor a sérült komponenst (mechanika, elektronika) azonnal ki is cserélheti, így a helyreállítás semmilyen leállást nem eredményez a működésben.

Az egyes polcokon – szigetszerűen – kiépített okos áruadagolók információinak továbbítását egy rádiós adóegység segíti, ami Wifi kapcsolaton keresztül kommunikál az eladótérben felszerelt IoT készülékkel. Az IoT (Internet of Things) készülék az összes termékadagolótól érkező fogyási adatot valós időben továbbítja – interneten keresztül – a felhőszerverbe, ahol az adatok feldolgozásra, megjelenítésre, intézkedésre, majd kiértékelésre kerülnek.

Összefoglalva, az okos áruadagolók a hét minden napján, a nap 24 órájában szemmel tartják a polcok állapotát és valós idejű helyzetjelentést küldenek az árufeltöltéssel megbízott személyzet számítógépére vagy okostelefonjára. A rendszer elektronikusan naplózza a rugós áruadagolók számlálóiból begyűjtött fogyási adatokat. A kapott információkból egy nagy mintás adatelemzés segítségével analízist és előrejelzést készít a sales, a trade, a brand marketing és az üzemeltetés számára. Az átláthatóság hatékonyabb munkaszervezést, javuló versenyképességet és meredeken emelkedő megtérülést eredményez – csökkenő költségszint mellett. Az okos áruadagolók beruházási költségének megtérülése néhány hónap alatt realizálható egy kereskedelmi lánc esetében. A polcok digitalizálásával egyrészt minimum 20%-kal növelhető az éves forgalom, hogy akár csak egy forinttal többet költenénk marketingre vagy újabb értékesítési csatornák kiépítésére, másrészt mindig tudni fogjuk, hogy mi történik a polcokon.

Mit jelent ez a gyakorlatban?

A fogyáskövető facing szenzor minden rugós áruadagolóba beépíthető, legyen szó
  • Italok (sör, bor, üdítő, energiaital)
  • Ételek (leves és puding porok, fűszerek)
  • Édességek (táblás csokoládé, )
  • sajtkészítmények (vákumcsomagolt szeletelt sajtok)
  • húskészítmények (vákumcsomagolt szalámi, virsli)
  • Dohányáru (cigaretta)
  • Kozmetikumok (krémek, illatszerek)
  • És gyakorlatilag bármilyen termék, melyet rugós áruadagolóban ki lehet helyezni a vásárlótérbe.

Kereső


Egyeztessen velünk személyesen

Érdekli, hogyan növelhetjük biztonságát, versenyképességét egyedi fejlesztéseinkkel?

Adja meg elérhetőségeit és munkatársunk rövid időn belül felveszi Önnel a kapcsolatot, hogy személyes találkozót egyeztessünk, ahol felmérjük az igényeit - és egyedi megoldást kínálunk.

ELÉRHETŐSÉG

Mohanet cím 1152 Budapest, Telek utca 7-9.
Mohanet cím +36 (1) 271-1141
Mohanet cím info@mohanet.com
Mohanet cím www.mohanet.hu