Fenntartható idősfelügyelet - Így biztosít a technológia 24 órás biztonságot idős szeretteinknek

Havasi Zoltán

A MOHAnet alapítója, IoT szakértő

Bejegyzés dátuma: 2021. 11. 15

Fenntartható idősfelügyelet: így biztosít a technológia 24 órás biztonságot idős szeretteinknek


Rengeteg olyan idős ember él Magyarországon, akik folyamatos felügyeletre szorulnak, mert nehezen mozognak, kevésbé emlékeznek már dolgokra. 24 órás otthoni felügyeletet sem a családtagok, de még egy fizetett ápoló vagy önkormányzatok, civil szervezetek sem képesek teljes körűen ellátni – a technológia azonban igen. Itt lép be a képbe a MOHAnet S.O.S. Pager eszköze.



Aki 24 órás felügyeletre szorul, annak persze a “legegyszerűbb” megoldás az idősotthonba költözés. A valóságban ez persze nincs így, és nem csak azért, mert a várólisták hosszúak vagy, mert a pandémia miatt eleve kevesen lelkesednek ezért. Az otthoni környezet elhagyása, a költözés nagyon komoly mentális stresszt is jelenthet az időseknek.


Ugyanakkor az sem lehet megoldás, ha minden felügyeletre szoruló, egyedül élő idős mellé beköltözik egy rokon vagy egy ápoló. 


Viszont az idős rokon, amikor egyedül van, akkor is számos veszélynek van kitéve. Könnyen lehet, hogy ha elesik, ha a kihűlés szélére kerül, vagy ha épp riaszt a szén-monoxid-érzékelő, nem képes segítséget kérni, mert nehezen mozog, vagy épp elfelejti, hová rakta le a telefonját.


Mindezekre a kihívásokra a MOHAnet 15 év technológiai fejlesztése ad választ. Az S.O.S. Pager és a mögé kiépített távfelügyeleti rendszer pontosan azt garantálja, hogy a nap 24 órájában biztosak lehessünk afelől, hogy szeretteink biztonságban vannak.


15 év evolúciója az idősgondozásban


A MOHAnet másfél évtizeddel ezelőtt egy olyan piacra lépett be, ahol az idősgondozásban gyakorlatilag egyáltalán nem alkalmazták az egyébként is gyerekcipőben járó távfelügyeleti technológiát.


A kezdetektől fogva egyszerre fejlesztettek alkalmazás-specifikus hardvereket és szoftvereket, egyszerre biztosítva az eszközöket és az azok működését hatékonnyá, kényelmessé tévő felületeket és szolgáltatásokat. 


A fejlesztések eredménye volt a Medcare eszköz, amely az első IP-alapú segélyhívó volt a hazai piacon, majd 2012-ben a Vario Medcare, ami már Bluetooth kommunikáció segítségével az arra alkalmas orvos-technikai mérőkészülékek támogatására is képes volt. Ezt az eszközt a Microsoft 32 ország legjobb Azure megoldásaként is díjazta.


A következő lépés a Moniphone megalkotása volt, kifejezetten idősgondozási célokra fejlesztve – amelynek védjegyét egyébként az Apple bíróságon támadta meg, de végül 2020. decemberében a MOHAnet a törvényszéken is jogerősen győzött a világ legnagyobb tech-óriásával szemben.


Végül 2021-ben pedig megjelent az idősfelügyeleti portfóliójában az S.O.S. Pager eszköz is, amely kifejezetten egyszerűsége, strapabírósága, könnyű használhatósága és persze a mögötte álló 24 órás felügyeleti rendszer miatt jelenleg az idősgondozás technológiai csúcsát képviseli hazánkban és nemzetközi szinten egyaránt.


Fenntartható biztonság az időseknek


Mitől lesz a biztonság fenntartható? Attól, hogy egy ilyen szolgáltatás viszonylag alacsony költséggel vehető igénybe, hiszen könnyen skálázható. 


Lakossági ügyfeleknél, az idős emberek szeretteinél ez azt jelenti, hogy töredékébe kerül például annak, ha ápolót, gondozót vagy éppen egy idősotthont kellene fizetni.


Az idősgondozásban részt vevő önkormányzatok, civil szervezetek, egyházi programok számára pedig nagy előnye a skálázhatóság, hiszen távfelügyeleti rendszerrel együtt a Pager egyszerre több ezer gondozott felügyeletét képes biztonságosan ellátni úgy, hogy ezzel nem kell arányosan növekednie a gondozók számának – ők mindig ott segíthetnek, ahol éppen szükség van rájuk.


De mi is pontosan az S.O.S. Pager?





Egy nagyon egyszerű eszköz, tudatosan úgy kialakítva, hogy a lehető leghatékonyabban védhessük vele az időseket.


Ami talán a legfontosabb, hogy egy kicsi, egyszerűsített kivitelű készülékről beszélünk, ami, nyakba akasztva, övre csiptetve vagy akár csuklón, órabölcsőben is hordható. Vagyis nem kell attól tartanunk, hogy az idős rokon leteszi valahová, majd elfelejti, adott esetben nem képes elérni. Szó szerint mindig, a nap 24 órájában kéznél lesz a segélyhívó készülék. Ezt az is biztosítja, hogy az IPX6 szabványnak megfelelően vízálló kivitelű a Pager.


A lehető legegyszerűbb a használata, a segélyhívás egyetlen nagy gomb megnyomásával azonnal elindítható, melyet hangalapú, magyar nyelvű visszajelzés is segít.

A készülék nem csak a jelzés leadására képes, de hívható is, és kétirányú beszédkommunikációra is alkalmas. Vagyis baj esetén nem egyszerűen annyit tud meg a felügyelet és/vagy rokon, gondozó, ápoló, hogy baj van, de fel is hívhatja a bajba kerültet, és pontos információt szerezhet, tanácsokat adhat, amíg a segítség meg nem érkezik.


A Pager beépített GPS helymeghatározóval és gyorsulásmérővel is rendelkezik. Előbbi a felhasználó tartózkodási helyét, míg utóbbi az elesést érzékeli.


A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a készülék képes érzékelni, ha például a gondozott elhagyja a házat, és fennáll a veszélye, hogy eltéved. És akkor is azonnal riaszt, ha elesést regisztrál, ehhez még segélykérést sem kell leadni, hiszen lehet, hogy adott esetben erre egy sérült vagy akár eszméletlen ember nem is volna képes még akkor sem, ha a keze ügyében van az eszköz.


A készüléket technikai szempontból is a lehető legegyszerűbb, legkényelmesebb használatra tervezték. Alaptartozéka egy mágneses csatlakozóval ellátott töltőkábel, így lényegesen egyszerűbb a töltése, mint egy hagyományos mobiltelefonnak. Az egyes diagnosztikai állapotváltozásokról is értesíti a diszpécserközpontot, legyen szó alacsony töltöttségi szintről vagy az internetkapcsolat kimaradásáról.


Emellett pedig kihangosítóval rendelkező dokkoló töltőállomással is rendelhető, ami jelentősen megkönnyítheti a lakáson belüli kommunikációt a gondozottakkal.


A valódi biztonság: a távfelügyeleti szolgáltatás




A Pager persze önmagában kevés lenne, de mögötte komplex távfelügyeleti rendszer is áll. Lakossági felhasználóként bárki kérheti, hogy az értesítések az ő telefonjára érkezzenek meg, ám alapesetben a vészjelzések, diagnosztika és minden más a távfelügyeleti szolgáltató által üzemeltetett központba fut be.


Az itt dolgozó diszpécserek a nap 24 órájában megkapják a jelzéseket, és értesíteni tudják arról az idős ember gondozását biztosítókat, legyenek azok rokonok, egy civil szervezet vagy az önkormányzat emberei.


Ez az állandó diszpécserszolgáltatás teszi lehetővé, hogy segélykérés, elesés, vagy akár betörés esetén a küldött jelzés azonnal feldolgozásra kerül.


A távfelügyeleti rendszert, beleértve az S.O.S. Pager beágyazott szoftverét is, a MOHAnet Zrt. fejlesztette, melyhez a legmodernebb technológiákat ötvözte. Ennek eredménye egy, az országban egyedülállóan megbízható működésű, felhő alapú vevőállomás szerver és webes távfelügyeleti szoftver, ami több, mint 15 éve, 150 szolgáltató több 10 000 készülékének üzemeltetését támogatja.


A távfelügyeleti rendszer probléma nélkül skálázható, így az idősek felügyeletét ellátó különféle szervezetek dolgát könnyebbé teszi, hiszen a segélykérést lehetővé tevő technológiának hála a folyamatos felügyelet és gondozás jóval kisebb ráfordítással valósítható meg, mintha mindezt kizárólag emberi erővel kellene megoldani.


Az S.O.S Pagert és a hozzá kapcsolódó távfelügyeleti rendszert egy távfelügyeleti szolgáltató többféle üzemeltetési konstrukcióban is kínálhatja ügyfeleinek. Magánszemélyeknél távfelügyeleti szolgáltatásként, míg közületek (például gondozási központok, egyházi üzemeltetésű intézmények) esetében alkalmazás szolgáltatásként – a távfelügyeleti rendszert „kihelyezve” – biztosíthatja.


A technológia, ami biztonságot ad


Az S.O.S. Pager és a mögötte álló diszpécserszolgáltatás nem csak azért jelentős, mert lehetővé teszi az állandó felügyeletet, hanem azért is, mert ezt egyszerre több ezer gondozottnál is biztosítja.


Másfél évtized fejlesztésével az egyszerűsítés, központosítás és transzparencia felé egy olyan szolgáltatás lépett a piacra, ami az idősgondozás legtöbb jelenkori dilemmáját megoldja, az ember- és erőforrás-hiánytól egészen addig, hogy a segítséget kérő idősek egészségét is őrzi.




Egyeztessen velünk személyesen

Érdekli, hogyan növelhetjük biztonságát, versenyképességét egyedi fejlesztéseinkkel?

Adja meg elérhetőségeit és munkatársunk rövid időn belül felveszi Önnel a kapcsolatot, hogy személyes találkozót egyeztessünk, ahol felmérjük az igényeit - és egyedi megoldást kínálunk.

ELÉRHETŐSÉG

Mohanet cím 1152 Budapest, Telek utca 7-9.
Mohanet cím +36 (1) 271-1141
Mohanet cím info@mohanet.com
Mohanet cím www.mohanet.hu