Bejegyzés dátuma: 2021. 05. 10
Ha reggel elindulunk otthonról, kikapcsoljuk a tévét, a kávéfőzőt, ha este az irodát hagyjuk el, kikapcsoljuk a számítógépeket, lekapcsoljuk a villanyt. Logika diktálta rutin ez, hisz ha minden elektromos eszközt folyamatosan bekapcsolva hagynánk, komolyan növelnénk a villanyszámlát, csökkentenénk az eszközök élettartamát, nem mellesleg kockázata is van a felügyelet nélkül üzemelő eszközöknek.
Ha viszont egy bevásárlóközpontba belépünk a nyitvatartási idő után, más kép fogad, mint amit ez alapján várunk. A világítás persze le lesz kapcsolva, az üzletek zárva – viszont digitális reklámtáblák, displayek, információs terminálok tucatjaival találkozunk majd, melyek az üres térnek is töretlenül világítanak.
Miért nem kapcsoljuk le egyszerűen éjszakára a reklámokat, és spórolunk az üzemeltetésen?
A teljes épületet nyilván nem áramtalaníthatjuk, a bent elhelyezett konnektorokról üzemelő egységeket pedig nem tudjuk külön hálózatra kapcsolni, így a manuális megoldás maradna: minden este egyenként le-, majd reggel felkapcsoljuk őket.
Nézzünk egy konkrét példát és számoljunk.
Hogy konkrét példánk legyen, leültünk beszélgetni egy pesti, külvárosi bevásárlóközpont vezetőjével.
Náluk most megközelítőleg 40 álló LED-es display van kihelyezve, amelyek 0-24 üzemelnek.
Tegyük fel, hogy valakinek feladatként kiadjuk, hogy ezeket minden este áramtalanítsa, majd minden reggel helyezze üzembe. Mondjuk, hogy minden eszköznél átlagosan 2 percet szán arra, hogy odaséltáljon, biztonságosan ki- vagy bekapcsolja azt, meggyőződjön a megfelelő működéséről.
Máris van egy olyan
alkalmazottunk, aki napi több mint 2,5 órában semmi mást nem csinál, csak
digitális reklámfelületeket kapcsolgat. Kinek az idejéből vesszük el ezt az
időt? Esetleg alkalmazunk valakit csak azért, hogy minden nap kapcsolgassa a reklámokat?
Mi a helyzet, ha nem
40 display-ről beszélünk, hanem egy nagyságrenddel több reklámról és
terminálról egy nagyobb alapterületű bevásárlóközpontban?
A
konklúzió az, hogy az eszközök inkább maradnak bekapcsolva, mert a manuális megoldás önmagában vesződséges és
költséges lenne.
Mennyibe kerül ez pontosan?
Egy kicsit most számolni fogunk.
A displayek általánosan 1000-1200 Watt teljesítményt igényelnek folyamatos üzemben. Egy kilowattóra jelenleg 36 forintba kerül, becsüljük úgy, hogy óránként ennyibe kerül egyetlen display üzemeltetése.
A legtöbb pláza reggel 10-től este 21 óráig van nyitva.
Ha csak a fent említett 40 display-t folyamatosan, a nyitvatartási időn kívül is üzemben tartjuk, az nagyjából napi 34 560 forintba kerül.
Ha a displayt reggel 9 órakor GSM konnektoron keresztül időprogram szerint automatizáltan bekapcsoljuk, majd este 9 órakor ugyan így kikapcsoljuk, akkor naponta 12 óra áramfogyasztást takaríthatunk meg vele, a 40 display esetén ez 17 280 forint – az eddigi költség fele.
Egyetlen GSM konnektor 24 990 forintba kerül. Egy display esetén a megtakarított áramfogyasztás 30 nap alatt 12 960 forintot takarít meg. Vagyis: 2 hónap alatt már visszahozta az árát.
A GSM konnektor viszont hosszú távra van tervezve, kifejezetten azért adjuk csomagban, hogy legalább 5 évig gyakorlatilag ne kelljen hozzányúlni. Ha csak ezt az 5 költség- és gondozásmentes évet vesszük, az azt jelenti, hogy
Az idő is pénz
Térjünk vissza egy pillanatra a nyitvatartási időre, mert itt jön be a képbe az elektronikus eszközök élettartama.
Mondjuk, hogy csak
akkor üzemeltetünk egy LED reklámot, amikor annak értelme is van, mert a
látogatók látják, elsétálnak mellette, tehát nyitvatartási időn belül. Ez évi
~4000 órás üzemidőt jelent. Bár az ilyen eszközökre sok gyártó 100 ezer óra
feletti élettartamot vállal (legalábbis a LED kijelzőkre), a való világban az
amortizáció miatt 10 évnél többel nem igazán érdemes számolnunk egy ilyen
eszközre.
Ha viszont napi 24 óra helyett csak 12 órában üzemeltetjük az eszközöket, az élettartam abszolút időben nézve megduplázódik, vagyis az új eszközök beszerzésén szintén spórol az üzemeltető. Megduplázott élettartamnál egy teljes beszerzési árat.
Több száz
reklám, egyetlen gombnyomás
Ha eljutottunk odáig,
hogy minden digitális reklámnál, információs terminálnál és hasonló eszköznél
GSM konnektort telepítettünk (ehhez egyébként csak a csomagban található
konnektor kell és egy okostelefon az applikációval, a párosítás automatikusan,
gyakorlatilag pillanatok alatt lezajlik Bluetooth-on keresztül), még
mindig akad egy probléma.
Egyesével kapcsolgatni
minden eszközt távolról is időigényes és problémás.
Ez nagyon könnyen kikerülhető több módon is.
A konklúzió: